onsdag 18 november 2009

Painting a snowman





Som jag lovade i förra inlägget, så här brukar jag måla en vimsigt söt snögubbe.
1. Först gör jag en skiss på papper, som jag sedan för över till det jag ska måla på tex skylt, papper eller burk etc.

2. Målar basfärg med en filbert pensel( är lite oval i formen, lämnar inte skarpa kanter efter sig)Basfärgen i det här fallet är sand + vit färg. Du behöver inte vara så noga och det gör inget om bakgrunden skiner igenom på vissa ställen.

3. Highlights med vit färg, börja på mitten och "dutta" sig utåt i cirkelform.

4. Skuggor med burnt umber. Här använder jag en flat pensel.

5. Sedan duttar jag mer highlights om jag tycker att det behövs.

6. Målar rosiga kinder. Här är ett tips att använda en helt torr pensel som du doppat i pyttelitet med färg och gnuggat av på en pappers servett innan du målar. sedan detaljer som ögon, mun osv....med en liten rund pensel i storlek nr 0.

Just nu pysslas det för fullt på kvällarna när barnen sover..då har mamma sin alldeles egna tid!

Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar