tisdag 22 december 2009

Primitive Folk Art Paintings

Har sneglat lite på Primitive Folk Art Paintings denna vecka. Den här måleri stilen är vanlig i USA och Canada och har sitt ursprung från "längtan till landet" och folkligt måleri. Vanliga motiv är den amerikanska flaggan, stjärnor och änglar, olika slags skyltar, landskap med hus, lador och olika typer av husdjur. Alla dessa motiv målas på ett "barnsligt" sätt, stilen kallas även för naiv konst.

Lyckades få ihop en skylt av en gammal bräda. Några stjärnor och ett hus, allt målat väldigt enkelt och inget finlir.




Två stjärnor i vitt!


Ett hus med spröjsade fönster!


På plats i vardagsrummet! Har ett avlastningsbord som skylten nog ska få vara på. Tavlan ovanför är också lite naivt målat( den har inte jag målat), så de kommer nog att passar ihop.


Liks när jag nu sneglar på USA, passade jag på att trycka några kuddar i New England stil. Kuddfodralen köpte jag på RUSTA för i princip ingenting...det finns ju en risk att det blir pannkaka av allt. Resultatet blev hyfsat och barnen har redan hunnit sätta sina märken på dem....hihi! Tur det finns tvättmaskin.

Kram

1 kommentar:

  1. Hej Anneli!

    Oh, så fint du målar och vilka trevliga hus du gjort. Jag kommer att titta in till din blogg igen.

    God fortsättning på julen och ett gott nytt år
    Lena

    SvaraRadera